Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Starogard obwodnica: "NIE dla północnego wariantu"

MJ
Przyszła budowa obwodnicy miasta już wzbudza protesty. Część mieszkańców miasta i gminy Starogard Gd. sprzeciwia się północnemu wariantowi przyszłej drogi. Ich zdaniem prowadziłaby ona zbyt blisko domów i ucierpiałaby na tym także przyroda. Ostateczny wybór wariantu dopiero nastąpi.

UWAGA! ABY POWIĘKSZYĆ DOBRZE ZDJĘCIE I ZOBACZYĆ DOKŁADNIE WARIANTY OBWODNICY, NALEŻY NA FOTOGRAFIĘ KLIKNĄĆ PRZYCISKIEM MYSZY, A NASTĘPNIE KLIKNĄĆ NA TO ZDJĘCIE PRAWYM PRZYCISKIEM MYSZY I Z MENU WYBRAĆ OPCJĘ "POKAŻ OBRAZEK", PO CZYM ZNOWU KLIKAMY NA ZDJĘCIE PRAWYM PRZYCISKIEM.

Na Facebooku powstał profil „NIE dla północnego wariantu Obwodnicy Starogardu”. Jak podkreślają w mieście i gminie Starogard Gd. przeciwnicy planowanego wariantu północnego (NA ZDJĘCIU LINIA U GÓRY W KOLORZE NIEBIESKIM - WARIANT IV), przebiega on w bliskiej odległości domów jednorodzinnych w wielu miejscowościach takich jak: Rokocin, Stary las, Krąg, Żabno, Okole, Kokoszkowy (rejon ulic: druha Grzybka, Południowej, Kwiatowej, Podmiejskiej). Z kolei Starogardzie Gd. w rejonie ulic: druha Grzybka, Wicka, Rogali, Niemojewskiego, Kleeberga, Kutrzeby, Leśnej, Kochanki. Znajduje się tam również obszar chroniony Natura 2000 i przeciwnicy tego wariantu podkreślają, że ucierpi w ten sposób także fauna i flora. Mieszkańcy przede wszystkim jednak boją się sąsiedztwa drogi, która z pewnością będzie bardzo popularna wśród kierowców.

- Nie jesteśmy całkowicie przeciwko północnemu wariantowi obwodnicy, ale w obecnym kształcie prowadzi on w dużej mierze przez teren miasta, więc tak naprawdę nie spełnia roli obwodnicy. Gdyby otaczał miasta szerszym łukiem, wtedy wyglądałoby to znacznie lepiej – zaznacza Damian Plewako, który zainicjował akcję na portalu Facebook. - Można zaryzykować, ze zablokuje to rozwój północnej części miasta, ale także i gminy wiejskiej.. Będą też problemy z dojazdem z miasta do cmentarza komunalnego na Łapiszewie. Co zwłaszcza będzie odczuwalne przy dużym ruchu we Wszystkich Świętych i Zaduszki.

Sołtys Żabna zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt.
- Wybudowanie obwodnicy nie bezie w tym wariancie proste – mówi sołtys. - Chodzi na przykład o trudny teren rozlewiska Wierzycy w rejonie Żabna i Kręga oraz niesprzyjające inwestycjom drogowym tereny niedaleko Jeziora Kochanka.

Trwają już prace nad studium obwodnicy Starogardu Gdańskiego (za około 900 tys. zł). W starogardzkim magistracie zaprezentowano też wstępnie warianty - trzy południowe, w tym ten, który znajduje się już w planie zagospodarowania przestrzennego miasta, oraz wariant północny. Jak wskazano w magistracie, największe szanse mogą mieć najbardziej skrajny wariant południowy (na zdj. na dole wariant III - linia czerwona) i północny. Na początku listopada mają zacząć się konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców miasta i gminy. Jak jednak zaznacza wiceprezydent miasta Przemysław Biesek-Talewski, rezultat tych konsultacji nie będzie decydujący przy wyborze wariantu obwodnicy.

- Tak naprawdę wiele zależeć będzie od aspektów ekonomicznych, technicznych czy środowiskowych - wymienia wiceprezydent. - Trzeba uwzględnić wiele elementów. Nie jest przecież przesądzone, że wybrany zostanie wariant północny. Jest on interesujący, ale ma też słabsze punkty, bo jego realizacja wymagałaby na przykład budowy trzech obiektów mostowych.

Najmniej atutów, jak zaznacza wiceprezydent miasta, ma stary wariant południowy (na zdjęciu linia różowa), wpisany do miejscowego planu zagospodarowania - praktycznie droga ta byłaby najkrótszą i prowadziłaby przez tereny miejskie, co mija się z celem przy tego typu inwestycji. W powstającym studium projektant zaprezentowany zostanie ranking proponowanych wariantów przebiegu obwodnicy. Wybór wariantu przeznaczonego do realizacji należeć będzie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.

Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego, która teoretycznie miałaby się odbyć w latach 2019-2023, znajduje się w przyjętym niedawno przez rząd projekcie uchwały w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku. Program zakłada, że w kraju powstanie 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic. Jego realizacja ma pochłonąć około 107 mld zł, a środki na ten cel będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji środków UE.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na starogardgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto