Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Starogardu Gd. spadła z listy inwestycji

red.
zdjęcie archiwalne starogardnaszemiasto.pl
Władze samorządowe od kilku lat zabiegały o budowę obwodnicy miasta. Czy zabrakło pieniędzy dla Starogardu?

Konieczność inwestycji potwierdzały badania natężenia ruchu, przeprowadzone w 2015 r. Wynikało z nich, że ruch pojazdów jest większy od średniej krajowej. Budowa obwodnicy Starogardu Gd. została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W maju br. poparcie dla inwestycji wyraziło 15 członków Komisji Infrastruktury, którzy obradowali na wyjazdowym posiedzeniu w Starogardzie Gd. Dokument potwierdzający tę decyzję trafił do premier Beaty Szydło. Jednak okazało się, że droga znalazła się poza listą inwestycji w ramach limitu finansowego dla programu. Oznacza to, że nie ma gwarancji jej wykonania do roku 2023.
- Na podstawowej liście programu są obwodnice, dla których stan zaawansowania prac projektowych jest porównywalny z obwodnicą Starogardu Gdańskiego lub nawet mniejszy np. Łochów, Opatów - mówi Przemysław Biesek-Talewski, zastępca prezydenta miasta Starogard Gdański do spraw techniczno-inwestycyjnych. - Nie było to przeszkodą, by umieścić te inwestycje wśród zadań przewidzianych do realizacji.

Obwodnica Starogardu Gd. została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) Jednak droga nie została potraktowana priorytetowo. Znalazła się poza listą rządowych inwestycji w ramach limitu finansowego programu. Oznacza to, że nie ma gwarancji jej wykonania do roku 2023. - Decyzja rządu budzi nasz stanowczy sprzeciw i niezadowolenie - podkreśla Janusz Stankowiak, prezydent Starogardu Gd. w oświadczeniu.
- W trybie pilnym odbędzie się spotkanie władz samorządowych miasta, gminy i powiatu oraz Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy, na którym ustalimy, jakie kroki podejmiemy, aby zwrócić uwagę na niezbędność budowy obwodnicy. Jestem zdeterminowany do tego, aby były to kroki stanowcze. Starogardu Gd. i Kociewia nie stać na czekanie na obwodnicę przez kolejne 10 lat.

- Przy ustalaniu listy inwestycji ujętych w ramach limitu w PBDK ocenianych było wiele kryteriów, takich jak m.in. przygotowanie inwestycji do realizacji, natężenie ruchu (w tym ciężarowego), wpływ na układ komunikacyjny sieci dróg poprzez zwiększenie spójności sieci dróg krajowych, zapewnienie środków na realizację inwestycji - wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Wszystkie te elementy były rozpatrywane i brane pod uwagę łącznie. Przepisy nie określają terminów, w jakich powinny zostać uzyskane poszczególne decyzje w ramach prac przygotowawczych. Realizacja inwestycji na sieci dróg krajowych, w tym w ramach PBDK, nie ma charakteru konkursowego ani nie opiera się na wnioskach jednostek samorządu terytorialnego. Decyzje o prowadzeniu inwestycji na drogach krajowych są podejmowane w oparciu o obiektywne kryteria, przy czym zawsze pod uwagę brane są możliwości finansowe.

Trwają prace

Samorządy miasta, gminy i powiatu podjęły decyzję o sfinansowaniu pierwszego etapu prac projektowych, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Powodem był brak decyzji o sfinansowaniu studium na szczeblu rządowym.
- Regułą jest, że wszystkie koszty związane z budową obwodnic w ciągu dróg krajowych, w tym koszty Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego pokrywa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - wyjaśnia Przemysław Biesek-Talewski, zastępca prezydenta miasta Starogard Gdańskim do spraw techniczno-inwestycyjnych. - Tak jest w przypadku zdecydowanej większości inwestycji ujętych w programie, tak było m.in. w przypadku obwodnicy Kościerzyny, gdzie STEŚ powstał w latach 2011-2012 ze środków budżetu państwa. W Starogardzie - w związku z brakiem decyzji o finansowaniu na szczeblu rządowym - samorządy miasta, gminy i powiatu podjęły decyzję o sfinansowaniu pierwszego etapu prac projektowych, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Dokument ten powstaje jednak na zasadach i warunkach określonych przez GDDKiA. Umowa na wykonanie studium została podpisana w czerwcu 2015 roku. Zakładano, że dokument będzie gotowy do końca 2016 r., jednak ze względu m.in. na konieczność przeprowadzenia pełnego, trwającego 12 miesięcy monitoringu środowiska został on wydłużony do sierpnia 2017 r. Dzięki temu jednak skróci się kolejny etap, czyli uzyskanie decyzji środowiskowej.
- Dlatego zdaniem prezydenta miasta szukanie winnych zaistniałej sytuacji wśród samorządów jest zupełnie nieuzasadnione - zaznacza Biesek-Talewski.

Koszt studium to 886 830 zł brutto. Dokument ten nie ma swojego okresu ważności. Na jego aktualność wpływają takie czynniki jak zagospodarowanie terenu, zmiany środowiskowe itp.

Ministerstwo odpowiada

Są kontynuowane prace przygotowawcze, mające na celu uzyskanie wymaganej dokumentacji.
- Pozwoli to na płynne przejście do fazy realizacji, kiedy dla budowy obwodnicy zostanie zapewnione finansowanie, co jest planowane z nowej perspektywy UE - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Opracowanie koniecznej do realizacji inwestycji dokumentacji polega na uzyskaniu przez inwestora wszystkich niezbędnych do rozpoczęcia budowy zgód, opinii, decyzji, projektów, analiz, uzgodnień - mówi . - Taki proces przygotowawczy, w przypadku inwestycji na sieci dróg krajowych, jest prowadzony dla wielu zadań. Jednakże najistotniejszym elementem jest zapewnienie finansowania dla inwestycji. Niestety nie wszystkie zadania z PBDK można będzie wybudować w ramach dostępnego limitu 135 mld zł, dlatego do realizacji są kierowane w pierwszej kolejności te odcinki dróg, dla których proces przygotowania dokumentacji jest najbardziej zaawansowany oraz w przypadku których będzie możliwość rozliczenia (i dofinansowania) w ramach obecnej perspektywy UE.

Zaktualizowany program

Przemysław Biesek-Talewski zwraca uwagę na zapis w zaktualizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.): - Ze względu na ustalony limit finansowy oraz priorytety w zakresie rozwoju sieci dróg ekspresowych i autostrad, do realizacji skierowano te obwodnice, które przyniosą największy skumulowany efekt dla sieci, w tym uwzględniając: powiązanie z siecią dróg ekspresowych i autostrad, a także natężenie ruchu (w przypadku wątpliwości brane jest również pod uwagę przygotowanie inwestycji do realizacji) - czytamy w dokumencie.

- Obwodnica Starogardu Gd. w pełni wpisuje się w przyjęte kryteria: Jest ściśle powiązana z przebiegającą nieopodal Starogardu Gdańskiego autostradą A1, do której droga krajowa nr 22 stanowi dojazd z dużej części województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego - wymienia Przemysław Biesek -Talewski. - Z powodu braku obwodnicy naszego miasta dojazd ten jest bardzo utrudniony - Według Generalnego Pomiaru Ruchu na drogach krajowych przeprowadzonego w roku 2015 średni dobowy ruch roczny na drodze krajowej nr 22 w rejonie Starogardu Gdańskiego wyniósł: 14715 pojazdów na dobę na wlocie od strony Zblewa, 19708 pojazdów na dobę na przelocie przez miasto oraz 11004 pojazdów na dobę od strony Tczewa. Spośród obwodnic umieszczonych na „liście podstawowej” Programu w przypadku ponad 30 z nich natężenie ruchu jest mniejsze. Po trzecie: samorządy gminy miejskiej Starogard Gdański, gminy Starogard Gdański i powiatu starogardzkiego finansują opracowanie Studium Techniczo-Ekonomiczno-Środowiskowego, które powstaje w ścisłej współpracy z GDDKiA i będzie gotowe w sierpniu br. Zgodnie z ustaleniami z gdańskim oddziałem GDDKiA zaraz po wyborze wariantu przebiegu obwodnicy przystąpi on do działań zmierzających do uzyskania decyzji środowiskowej. Do końca 2018 roku może powstać kolejny niezbędny dokument - Koncepcja Funkcjonalno-Przestrzenna, który umożliwi ogłoszenie przetargu w formule “zaprojektuj i wybuduj”. Wybór wykonawcy i podpisanie z nim umowy mogłoby nastąpić pod koniec 2019 roku. Zakładając, że prace projektowe potrwają ok. dwa lata, pod koniec 2021 roku mogłyby rozpocząć się prace budowlane, a ich zakończenie jest możliwe w roku 2023 (ewentualnie 2024). Na liście podstawowej programu są inwestycje z zakładanym takim właśnie okresem realizacji.

Wokół obwodnicy Starogardu Gdańskiego zrobiło się bardzo gorąco. Oświadczenia w tej sprawie wydali: Janusz Stankowiak, Jan Kilian - poseł z Prawa i Sprawiedliwości oraz Platforma Obywatelska koło Starogard Gd.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na starogardgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto