MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Starogard: Kierowcy narzekają na rondo

Maciej Jędrzyński
Rondo sprawia kłopoty m.in. kierowcom dużych pojazdów
Rondo sprawia kłopoty m.in. kierowcom dużych pojazdów Fot. Maciej Jędrzyński
Ciasne, jednopasmowe rondo na skrzyżowaniu ulic Skarszewskiej i Sikorskiego w Starogardzie Gdańskim wciąż wzbudza kontrowersje. Zostało oddane do użytku ponad rok temu, ale wielu kierowców nadal twierdzi, że jest źle zaprojektowane, co bardzo utrudnia jazdę przez miasto na popularnej berlince, czyli drodze nr 22.

Tworzą się tam korki, które w godzinach szczytu rozciągają się nawet na 1-2 km. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy zamknięty jest przejazd kolejowy na ul. Skarszewskiej. Kierowcy wskazują rozwiązanie problemu.

- Rondo powinno zostać przebudowane, dobrym rozwiązaniem byłoby na przykład rondo turbinowe - podpowiadają kierowcy.

Pomysł budowy kilkupasmowego, turbinowego ronda podoba się policjantom.

- Takie ronda funkcjonują już na polskich drogach, na pewno usprawniłoby ono ruch na drodze nr 22 i dobrze byłoby przynajmniej wziąć pod uwagę takie rozwiązanie- mówi Marcin Kunka, rzecznik starogardzkiej policji.

Zarządcą drogi jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku. Niestety, w GDDKiA twierdzą, że przebudowanie tego ronda nie wchodzi w rachubę.

- Tam jest po prostu za mało miejsca na wybudowanie ronda turbinowego, trzeba by było usunąć np. stację paliw, a to jest nierealne - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku.

Co gorsza, w GDDKiA nie biorą nawet pod uwagę przebudowania ronda tak, aby było ono dwupasmowe.
Dlaczego jednak od razu o tym nie pomyślano, gdy przystępowano do inwestycji?

- Wówczas wydawało się, że jednopasmowe rondo będzie optymalnym rozwiązaniem - stwierdza Piotr Michalski.

W GDDKiA podkreślają też, że w celu polepszenia sytuacji postawiono tzw. znaki informacyjne zmiennej treści, w tym jeden tuż przed kłopotliwym rondem, od strony Chojnic. Informują one o zamkniętym przejeździe kolejowym na ul. Skarszewskiej i proponują objazd w kierunku Skarszew innymi drogami publicznymi.


Bezpieczniej

Ryzyko kolizji jest na rondzie turbinowym znacznie mniejsze.
Zasadnicza różnica pomiędzy zwykłym rondem a rondem turbinowym polega na tym, że na tym drugim nie przecinają się potoki ruchu na pasach wewnętrznym i zewnętrznym. Pojazdy na rondzie turbinowym są bowiem kierowane na właściwe, wcześniej zaplanowane wyloty ronda, a każdy pas ruchu osobno określa, w którą stronę mamy skręcić - prawy pas prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy do kolejnych. Pierwsze takie rondo w Trójmieście zostało otwarte niedawno na ulicy Nowatorów i ulicy Budowlanych w Gdańsku.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na starogardgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto