Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sa chętni na koncepcję programową obwodnicy Starogardu Gdańskiego

Kinga Furtak
Kinga Furtak
GDDKiA Gdańsk
O budowie starogardzkiej obwodnicy mówi się już od wielu lat. Padło wiele deklaracji i obietnic. Teraz są nowe fakty. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z oddziału w Gdańsku informuje, że wpłynęło siedem ofert w przetargu na przygotowanie Koncepcji programowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Inwestycja jest przygotowywana w ramach Programu budowy 100 obwodnic.

- Konsekwentnie przygotowujemy się do realizacji obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy kolejnego etapu dokumentacji – Koncepcji programowej wpłynęło siedem ofert. Na sfinansowanie zadanie przeznaczyliśmy 4,86 mln zł. Najniższą ofertę przedstawiła firma S.T.I. Polska – 3 412 266 zł, a najwyższą Transprojekt Warszawa – 6 076 200 zł - czytamy w komunikacie GDDKiA z oddziału w Gdańsku.

Zestawienie przesłanych ofert:

S.T.I. Polska – 3 412 266 zł

Schuessler - Plan Inżynierzy – 3 994 425 zł

TPF – 4 195 765,75 zł

Europrojekt Gdańsk – 4 718 280 zł

Multiconsult Polska – 4 782 240 zł

Transprojekt Gdański – 5 104 500 zł

Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt – Warszawa – 6 076 200 zł

Cena będzie tylko jednym z kryteriów oceny ofert – 60 proc. do tego będzie się liczyło doświadczenie personelu projektowego – 25 proc. oraz zespołu geologicznego – 15 proc. Obecnie oferty są sprawdzane.

Przypomnijmy, że w grudniu 2020 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zatwierdziła wariant V obwodnicy, omijający miasto od południa. Wskazaliśmy go jako wariant preferowany składając w marcu br. do Urzędu Gminy w Starogardzie Gdańskim wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

Trasa w tym wariancie będzie miała ok. 16,1 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz): Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Koncepcja programowa jest opracowaniem projektowym, które doprecyzuje rozwiązania techniczne obwodnicy,

Płynniej, szybciej i bezpieczniej

Głównymi celami budowy obwodnicy są zwiększenie płynności układu komunikacyjnego i skrócenie czasu podróży oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników. Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni, dla przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko. Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.

Program budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim

W ramach Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na starogardgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto