Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwoma torami do portu gdańskiego

Jacek Sieński
Na zdjęciu: (Od lewej) Julian Skelnik i Marian Świtek, wiceprezesi ZMPG SA, Witold Kowalewskiego, dyrektor naczelny PKP PLK SA Oddziału Regionalnego w Gdańsku i Bogdan Bobkowski, zastępca dyrektora PLP PLK OR w Gdańsku podpisali porozumie o wspólnej realizacji projektu budowy linii kolejowej z mostem, prowadzącej do portu gdańskiego.
Na zdjęciu: (Od lewej) Julian Skelnik i Marian Świtek, wiceprezesi ZMPG SA, Witold Kowalewskiego, dyrektor naczelny PKP PLK SA Oddziału Regionalnego w Gdańsku i Bogdan Bobkowski, zastępca dyrektora PLP PLK OR w Gdańsku podpisali porozumie o wspólnej realizacji projektu budowy linii kolejowej z mostem, prowadzącej do portu gdańskiego.
Budowa mostu nad Martwą Wisłą i modernizcja odcinka linii kolejowej Port Północny - Pruszcz Gdański, łączącego port gdański z magistralą kolejową E 65, powinny zacząć się już w przyszłym roku.

Budowa mostu nad Martwą Wisłą i modernizcja odcinka linii kolejowej Port Północny - Pruszcz Gdański, łączącego port gdański z magistralą kolejową E 65, powinny zacząć się już w przyszłym roku. Wczoraj podpisano porozumienie w tej sprawie.

Porozumienie dotyczące wspólnej realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA projektu "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk" podpisali Witold Kowalewskiego, dyrektor naczelny PKP PLK SA Oddziału Regionalnego w Gdańsku i Bogdan Bobkowski, zastępca dyrektora PLP PLK OR w Gdańsku oraz Marian Świtek i Julian Skelnik, wiceprezesi ZMPG SA.
Stary do wyburzenia
Budowa mostu nad Martwą Wisłą jest wspólnym projektem portu gdańskiego i PKP PLK. Inwestycję tę, kosztującą szacunkowo 80 mln euro, planuje się z uwzględnieniem uzyskania wsparcia finansowego z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obejmuje ona wyburzenie starego mostu obrotowego nad Wisłą Martwą, zbudowanie na jego miejscu nowego mostu dwutorowego i przebudowę linii kolejowej nr 226 do Pruszcza Gdańskiego. Obiekty te zlokalizowane będą na terenach gmin Gdańsk i Pruszcz Gdański. Skomunikują one port gdański z krajową i międzynarodową siecią kolejową. Rezultat inwestycji będzie możliwość zwiększenia prędkości przejazdów pociągów do 80 km / godz., która obecnie jest znacznie ograniczona. Wpłynie to usprawnienie ruchu i przyczyni się do wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do przewozów samochodowych towarów, które przeładowywane są w porcie.
- Cały układ kolejowy, prowadzący do portu gdańskiego, ma ogromne znaczenie i nazywamy go "kolejową Trasą Sucharskiego" - mówi wiceprezes Świtek. - Teraz transport towarów do portu pociągami odbywa się jednotorowym mostem, liczącym sobie prawie 100 lat. Przez ostatnie kilkanaście lat próbowaliśmy rozwiązać ten problem, ale bez skutku, bo zmiany kadrowe w PKP nie pozwalały na znalezienie partnerów do współpracy. Obecnie nadarzyła się niepowtarzalna okazja, żeby zrealizować inwestycję, bowiem mamy partnera w PKP PLK i można sięgnąć po środki pomocowe z Unii.
Dyrektor Kowalewski zaznacza, że port gdański zobowiązał się w porozumieniu z PLK PKP do opracowania studium wykonalności linii kolejowej 226 z mostem kolejowym. Potem PLK PKP zlecą opracowanie dokumentacji technicznej.
- Co prawda rządowy dokument przewiduje zbudowanie mostu w latach 2010 - 2013, ale my chcemy przyspieszyć realizację inwestycji. Będziemy się starali rozpocząć ją już pod koniec przyszłego roku - dodaje dyrektor Kowalewski
Po podpisaniu porozumienia, zaprezentowano opracowane przez Centrum Naukowo Technicznego Kolejnictwa w Warszawie "Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych Kolei Metropolitalna w Trójmieście". Studium pozwoli na przygotowanie projektu odtworzenia i rozbudowy linii kolejowych na obszarze trójmiejskim, w tym nieczynnej od zakończenia wojny gdańskiej linii, po której pozostały w mieście wysokie nasypy i zrujnowane wiadukty. W przywrócenie starych i budowę nowych połączeń kolejowych zaangażowały się już władze administracyjne i samorządowe województwa pomorskiego oraz miasta Gdańsk, Sopot i Gdynia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto