Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont trasy kolejowej Grudziądz- Malbork trwa już ponad pięć lat. Politycy KO żądają wyjaśnień od Ministra Infrastruktury

Daniel Dreyer
Daniel Dreyer
Na dworcu PKP w Grudziądzu o problemach z modernizacją linii kolejowej w stronę Malborka mówili parlamentarzyści KO: Tomasz Szymański,  Leszek Czarnobaj, Cezary Grabarczyk,  Elżbieta Gelert, Tadeusz Aziewicz, a także Paweł Napolski i Michał Czepek oraz Kamil Heyka z Nowoczesnej
Na dworcu PKP w Grudziądzu o problemach z modernizacją linii kolejowej w stronę Malborka mówili parlamentarzyści KO: Tomasz Szymański, Leszek Czarnobaj, Cezary Grabarczyk, Elżbieta Gelert, Tadeusz Aziewicz, a także Paweł Napolski i Michał Czepek oraz Kamil Heyka z Nowoczesnej Daniel Dreyer
Remont linii kolejowej między Gardeją a Malborkiem miał trwać dwa lata. Trwa już ponad pięć, a mimo to pociągi przywrócono tylko na części trasy. Tracą na tym pasażerowie z Grudziądza oraz powiatu kwidzyńskiego. O przyczyny i odpowiedzialność pytają parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej.

Modernizacja linii kolejowej 207 między Gardeją a Malborkiem

Roboty modernizujące linię kolejową 207 na odcinku Malbork-Gardeja rozpoczęły się jesienią 2017 roku. I miały zostać zakończone po dwóch latach - jesienią 2019. Termin - jak na liczący ok. 70 km odcinek - wydawał się długi, ale i tak nie został dotrzymany. Później kilka razy ogłaszano nowe terminy zakończenia robót, aby następnie przekładać je na jeszcze bardziej odległą przyszłość.

Do teraz - z dużym spóźnieniem - udało się zakończyć modernizację trasy na odcinku Malbork-Kwidzyn i na tym fragmencie przywrócono komunikację kolejową. Na pozostałym odcinku zamiast pociągów z i do Grudziądza kursują autobusy komunikacji zastępczej.

Prace trwają jeszcze na fragmencie między Kwidzynem a Gardeją i granicą województwa pomorskiego z kujawsko-pomorskim. Według ostatnich deklaracji wykonawcy, roboty te mają się zakończyć w sierpniu, a ruch pociągów ma zostać przywrócony we wrześniu.

Od czasu rozpoczęcia robót w 2017 roku grudziądzanie nie mają bezpośredniego połączenia kolejowego z Kwidzynem i Malborkiem. Nie kursuje też wcześniej jeżdżący tą trasą bezpośredni pociąg łączący Grudziądz z Trójmiastem.

Inwestycję prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej żądają wyjaśnień od Ministra Infrastruktury

Przeciągająca się modernizacja linii kolejowej to jeden z problemów, które podnieśli parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej podczas serii poniedziałkowych spotkań z mieszkańcami Grudziądza oraz dziennikarzami.

- Kto za to odpowiada? Oczywiście, nadzór nad PKP PLK pełni Minister Infrastruktury - mówi Tomasz Szymański, poseł KO z Grudziądza. I dodaje: - Oczywiście, problemy są na każdej inwestycji, pojawiają się zawsze, ale to rząd powinien z nimi walczyć i je rozwiązywać.

Podczas konferencji prasowej w Grudziądzu parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej zapowiedzieli złożenie interpelacji w tej sprawie do Ministra Infrastruktury.

- Skierujemy do Ministra Infrastruktury interpelację, w której zadajemy szereg pytań o sposób przygotowania tej inwestycji, o proces realizacji, o przyczyny zerwania kontraktu przez jednego z głównych wykonawców, chcemy też zapytać o odpowiedzialność - zapowiedział Cezary Grabarczyk, poseł KO, były minister infrastruktury. - Chcemy dowiedzieć się czy kary umowne zastrzeżone w kontrakcie zostały przez PKP PLK wyegzekwowane, czy też w trakcie zmian - bo wiemy że zmienił się wykonawca - zmieniły się postanowienia tej umowy.

Leszek Czarnobaj, senator KO z Kwidzyna przekonywał: - To nie jest problem tylko mieszkańców Grudziądza czy powiatu grudziądzkiego. To jest również problem powiatu kwidzyńskiego, bo mieszkańcy Kwidzyna w dużej mierze zawsze korzystali z szeroko rozumianych usług komunalnych w Grudziądzu: jak szpital czy fantastycznie rozwinięta sieć sklepów, a kiedyś dużego przemysłu.

Sprawa jest o tyle istotna, że modernizacja tego fragmentu linii kolejowej została dofinansowana z funduszy unijnych i aby projekt rozliczyć w terminie, inwestycja musi zostać zakończona jeszcze w tym roku.

A co z remontem linii 207 najbliżej Grudziądza?

Remontu wymaga też kolejny odcinek trasy 207 między granicami województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego a Grudziądzem. Na te prace dopiero powstaje dokumentacja, która ma być gotowa w drugim kwartale bieżącego roku. Przygotowanie tej dokumentacji kwotą ponad 40 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansował Urząd Marszałkowski w Toruniu.

- Czy ta dokumentacja zostanie "pułkownikiem" w Ministerstwie Infrastruktury? Czy będzie podstawą do tego aby wyłonić wykonawcę i rozpocząć roboty? - pyta z kolei Michał Czepek, radny Sejmiku Wojewódzkiego. I stawia kolejne pytanie: - Dlaczego przebudowa tego odcinka nie była zintegrowana z odcinkiem pomorskim?

Te pytania również znalazły się w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury.

O modernizację linii kolejowej z Grudziądza do Malborka, już w piątek podczas pobytu w naszym mieście związanego z remontem linii kolejowej na moście nad Wisłą, pytany był Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

- Wykonawca intensyfikuje prace - odpowiedział Andrzej Bittel, ale przyznał, że szczegółów opóźnionej inwestycji nie zna i na pytania dziennikarzy szczegółowo odpowie biuro prasowe PKP PLK.

Pytania na temat postępów prac na modernizowanej linii "Pomorska" skierowała do biura prasowego PKP PLK. Czekamy na odpowiedź.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto