Matura 2018 z języka polskiego. Temat rozprawki i analiza wiersza. O czym pisali tegoroczni maturzyści? [komentarze]

Matura 2018 z języka polskiego na poziomie podstawowym. Temat rozprawki dotyczył tęsknoty, a do analizy CKE przygotowała wiersz Ernesta Brylla.

Matura 2018 z języka polskiego - poziom podstawowy

Wrażenia uczniów z Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku po maturze podstawowej z języka polskiego:

Jak zwykle do wyboru były dwie możliwości – proza bądź wiersz. Większość uczniów zdecydowała się na „Lalkę” - musieli napisać, czy tęsknota jest siłą napędzającą ludzkie życie czy niszczącą na podstawie fragmentu „Lalki”. Drugą możliwością była interpretacja wiersza Ernesta Brylla „Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają”.

Warto sprawdzić: Matura 2018 polski. Arkusze, tematy, odpowiedzi

Matura 2018 z polskiego: temat rozprawki na egzaminie [opinie, komentarze]

Beata Seleman, nauczycielka języka polskiego z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku tak mówi o tegorocznej maturze:

- Kto „Lalkę” zna, ten maturę zda – zawsze powtarzam to moim uczniom. „Lalka” to lektura obowiązkowa, więc uczniowie nie mogą popełnić tzw. błędów kardynalnych, ponieważ w takim wypadku praca jest „zerowana”. Natomiast tęsknota jest tak szerokim tematem, że zdecydowanie było to do napisania. Uczniowie powinni sobie poradzić.

Za to Bryll był pewnym zaskoczeniem, ale większość uczniów i tak wybiera rozprawkę, a nie interpretację, a to dlatego, że jest tam sformułowana teza i jest im po prostu łatwiej.

Uczniowie twierdzą też, że czytanie ze zrozumieniem było przyjazne, temat był bardzo współczesny, dotyczący różnic w komunikacji pomiędzy pokoleniem starszym a młodszym. Tego typu tematy są bliskie młodym ludziom.

Z kolei Izabela Zin, polonistka z Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku tak komentuje tegoroczny egzamin maturalny:
- Część uczniów twierdzi, że temat wypracowania był łatwy, część, że niekoniecznie. Pojawiła się „Lalka” - to dla uczniów o tyle łatwe, że jest to lektura obowiązkowa, której nauczyciele na pewno poświęcają dużo czasu podczas lekcji. Ci uczniowie, którzy mają kłopoty z tym tematem, po prostu nie czytali„Lalki”, nie uważali na lekcjach. Lektury podstawowe muszą być przez ucznia opanowane. Z tego co mówią uczniowie, nie był to temat bardzo trudny, pojawiły się nawet głosy, że temat był łatwiejszy niż na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym. Uczniowie twierdzą też, że czytanie ze zrozumieniem było przyjazne, temat był bardzo współczesny, dotyczący różnic w komunikacji pomiędzy pokoleniem starszym a młodszym. Tego typu tematy są bliskie młodym ludziom.

Matura 2018 z języka polskiego - poziom rozszerzony

Egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie rozszerzonym polega na napisaniu wypracowania na jeden z dwóch podanych tematów.
- Egzamin maturalny z j. polskiego na poziomie rozszerzonym sprawdza umiejętność dokonywania interpretacji porównawczej utworów literackich albo tworzenia wypowiedzi argumentacyjnych. Nie ma tam zadań związanych z czytaniem ze zrozumieniem. Za każdym razem uczeń wybieraj jeden temat i wymaga się od niego odniesienia do odniesienia się do tekstu historycznoliterackiego, teoretycznoliterackiego czy krytycznoliterackiego – tłumaczy Beata Seleman, polonistka z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku.

W tym roku, jeżeli chodzi o wypowiedź argumentacyjną poproszono uczniów, aby odnieśli się do tekstu Bogdana Zelera.
- Przede wszystkim uczniowie musieli zapoznać się z tekstem Zelera, zrozumieć załączony do polecenia tekst krytycznoliteracki, potem określić główny problem i rozważyć, ocenić rozwiązanie problemu, który przedstawił autor tekstu, a potem, odwołując się do tego tekstu albo też do innych tekstów, wybranych przez siebie, przygotować wypowiedź pisemną. Oceniający zawsze zwraca uwagę na kompozycję, na cechy stylu wypowiedzi. Ważne jest to, że na poziomie rozszerzonym zawsze sprawdza się, czy uczeń potrafi twórczo wykorzystać wypowiedź – nie tylko korzysta z tekstu dołączonego, ale też odwołuje się do różnorodnych kontekstów kulturowych – tłumaczy polonistka.

Jeżeli chodzi o tę drugą część – interpretację porównawczą, to w tym roku były to dwa wiersze: wiersz Czechowicza „Pod Dworcem Głównym Warszawy” oraz wiersz Norwida „Nerwy”.
- Uważam, że dobór wierszy był świetny, naprawdę można było na podstawie tych wierszy napisać ciekawą pracę – twierdzi Beata Seleman. - Czechowicz opisuje dworcową przestrzeń i przedmiotem opisu nie tyle jest dworzec, co jego mieszkańcy. Na zasadzie kontrastu zestawiono bogatych podróżnych i żebraków – jedni są syci, drudzy są głodni. Ten głód to nie wszystko. Jest tam też nawiązanie do biblijnej historii zdobycia Jerycha.

Oczywiście trzeba znaleźć wspólny mianownik, coś, co łączy oba utwory.
Bohater wiersza Norwida odwiedza miejsca, gdzie ludzie umierają z głodu. I już widać tę wspólnotę tematyczną. Mamy też kontrast: wnętrze domu baronowej, do której się wybiera zestawione z trumiennymi pomieszczeniami biedoty. Znowu pojawia się motyw biblijny – przywołano postać faryzeusza – mówi polonistka. I dodaje, że uczeń na egzaminie na poziomie rozszerzonym, kiedy podejmuje się interpretacji porównawczej utworów literackich, musi przedstawić własną propozycję odczytania tych dwóch utworów.

Czekamy na Wasze opinie i komentarze! Piszcie, jak Wam poszło i jak rozpisaliście tematy maturalne!

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum oraz Politykę Prywatności.

05.05.2018, 09:40

Ja tam nie czytam lektur i nie przygotowuję się do matury. Dlatego wybrałem wiersz. Gdybym miał wybrać rozprawkę to odniósłbym się do jakiejś gry komputerowej jak Alcatraz 1954, odwoływanie się do książek jest już przestarzałe. Albo filmu o podobnej tematyce. Tyle że miałem problem z zapamięotaniem tytułu ...

Wiersz wymagał włączenia TV, tyle tam przykładów niebliskości ... Mur w Berlinie, Polityka, Wojna, Ukraina, Korea Płn, Rządy, Kariera, Egoizm, Zdrady, Wykorzystywanie ludzi do swoich celów, Pseudoterroryści, Polonia (swoi zwykle oszukują swoich).
Gorzej z techniką jak rymy, akcenty, budowa ale nawet bez nich powinni zaliczyć na 10-30 pkt czyli tyle ile potrzeba do 30% (21 pkt).

Rozszerzona była łatwiejsza. Wybrałem tekst pierwszy. Odwołałem się do anime Ghost on the Shell, filozofii Einsteina, Konrada kochanko-bojownika (Dziady lub Konrad sam nie wiem ale liczę na dobrą interpretację ;) ) Biblii, Hioba, Cyberpunku. Wniosek Filozofia to pomysły, Literatura to łącznik między nią, a szarym człowiekiem (sami pisarze nic nie stworzą, a filozofia jest za trudna dla zwykłych ludzi).

I pamiętajcie: Gry komputerowe > Filmy > Literatura starego typu. I przyjąć w nauce Polskiego.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować Nie działa? Spróbuj wyłączyć Adblock samodzielnie w ustawieniach.