Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

10 tys.notorycznych gapowiczów na Pomorzu. Jak zamierzają z nimi walczyć?

Maciej Pietrzak
Mikołaj Suchan
Średnie zadłużenie pomorskiego gapowicza wynosi ponad 780 zł.

Dość powszechna jest opinia, że statystyczny miłośnik jazdy bez biletu w komunikacji miejskiej czy pociągu to najczęściej student lub uczeń, który mimo ustawowych zniżek nie płaci za przejazd, aby nie nadwyrężać skromnego budżetu.
Jak pokazują jednak najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów dla osoby do 25 roku życia to tylko 16 proc. gapowiczów. Zdecydowanie ich największą grupę stanowią mężczyźni w średnim wieku (do 45 lat).

Kontrolerzy biletów dostali większe uprawnienia.

- Okazuje się, że jazda bez biletu, to nie tylko specyficzne hobby, które ma dostarczyć adrenaliny. To objaw albo poważnych kłopotów finansowych, albo wyjątkowej nieuczciwości. 64 proc. gapowiczów ma jeszcze długi u wierzycieli z innych branż - podkreśla Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

W sumie gapowicze na Pomorzu przewoźnikom komunikacji miejskiej zalegają obecnie na kwotę ponad 8 mln zł.

- Od lat liczba osób notorycznie jeżdżących bez biletów utrzymuje się u nas na podobnym poziomie. Mamy nadzieję, że uda się ją zmniejszyć dzięki zmianom w kontroli, które wprowadzimy od przyszłego roku. Przede wszystkim ważne jest jednak by coraz mniejsze było społeczne przyzwolenie na jazdę bez biletów. Trzeba ciągle uświadamiać gapowiczów, że de facto okradają tych którzy uczciwie korzystają z komunikacji miejskiej. Dochody z biletów idą bowiem głównie na inwestycje, chociażby tworzenie nowych linii tramwajowych i autobusowych - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego.

Pomorze w niechlubnej czołówce. W Gdańsku najmniej przejazdów "na gapę"

Przetarg na wyłonienie firmy która będzie prowadzić kontrole biletowe w 2018 r. ma się rozstrzygnąć w przyszłym tygodniu. Wystartowała w nim dotychczas odpowiadająca za to zadanie sopocka Renoma oraz konsorcjum siedmiu firm, na której czele stoi warszawska spółka RR Security Grupa.

Na czym będą polegać wspomniane przez rzecznika ZTM zmiany w kontrolach? Głównym założeniem jest zwiększenie ich częstotliwości przy jednoczesnym rozdrobnieniu grupek osób je przeprowadzających. Zespoły kontrolerów wchodzące do danego pojazdu będą od przyszłego roku najczęściej duetami (obecnie to czasami nawet pięć osób), co ma pozwolić by pojawiały się one w większej ilości miejsc.

Jakie prawa mają kontrolerzy biletów w komunikacji publicznej?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 10 tys.notorycznych gapowiczów na Pomorzu. Jak zamierzają z nimi walczyć? - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto